KAMI MEMUDAHKAN ANDA.MENJIMATKAN WANG, MASA & TENAGA ANDA.

Sebelum kedatangan Islam,adalah menjadi adat orang-orang Arab pagan untuk membayar pampasan atau diyat, di mana penjenayah perlu membayar ganti rugi berupa 'Darah-Wang (DIYAT)' terus sebagai pampasan kepada ahli keluaraga mangsa yang telah mati dibunuh. Ia adalaah menjadi hak keluarga si mati untuk menuntut pampasan daripada suku atau keluarga pesalah/ pembunuh. Adat membayar diyat diamalkan bagi menggantikan adat primitif sebelumnya iaitu 'hutang darah di balas darah'. Diyat diperkenalkan bagi mengelakkan berlakunya balas dendam dan peperangan antara puak. Sistem pampasan 'darah-wang terus diamalkan walaupun selepas kedatangan Islam Kerana kebaikan dan manfaat berikut:
  • Ia mengurangkan tragedi pertumpahan darah dan persengketaan
  • Menjadikan tanggungjawab individu sebagai tanggungjawab kolektif.
  • Mengurangkan beban kewangan individu yang terlibat
  • Memupuk semangat kerhasamaa dan persaudaraan di kalangan puak masing2.
Doktrin ini telah mendapat perkenan Nabi Muhammad S.A.W dan kemudiannya diwajibkan dalaam tempoh khalifah kedua. Ini adalah doktrin asas yang diperkembangkan dalam amalan insurans hari ini.

Dalam Islam, semua aktiviti ekonomi adalah sah dan dibolehkan di sisi undang2 selagi is dilakukan dengan tidak melampui batas mana2 rukun yang telah ditetapkan melalui Al-Quran & Hadith. Selaras dengan ketetapan tersebut,Mazhab Shafie, Mazhab Hanbali,Mazhab Maliki, dan Mazhab Hanafi telah sebulat suara bersetuju bahawasemua bentuk transaksi perniagaan yang mengandungi unsur2 faedah/bunga (riba), ketidakpastian (gharar) & perjudian (maysir) dianggap tidak sah.

Doktrin Maqasid Syariah menyatakan adalah menjadi tanggungjawab semua umat Islam untuk melindungi asset ketara, kebajikan, harta benda, dan kesejahteraan ummah. Kaedah @ bentuk perlindungan yang diamalkan perlu mematuhi ketetapan Syariah dan garis panduan undang2 dan prinsip2nya. Malangnya, hampir semua kaedah insurans konvensional adalah berpaksikan amalaan2 yang dilarang oleh Syariah.



Perkataan 'Takaful' berasal daripada perkataan Arab 'kafala' yang bermaksud:

"menjaga atau menjamin keperluan seseorang"

Oleh itu, permuafakatan antara sekurang2nya dua pihak yang bersetuju untuk saling jamin-menjamin antara satu sama lain sekiranya berlaku kerugian disebabkan ditimpa bencana atau musibah, ia ditakrifkan sebagai "TAKAFUL".

Begitu juga, jaminan bersama yang menjadi nadi dalam konsep takaful boleh di terjemahkan dalam mengendalikan operasi perniagaan atau transaksi komersial disektor "Tijari"  atau sektor swasta sebagai salah satu pemain kewangan Islam dalam pasaran ekonomi. Di bawah sektor Tijari, orang ramai sebagai pengguna mempunyai hak untuk memilih jenis produk atau perkhidmatan yang sesuai dengan kehendak dan keperluan mereka.





i) Ketidakpastian (Gharar)

Bermaksud tidak jelas terhadap perkara pokok yang dilindungi oleh kontrak atau timbul “ketidakpastian” di mana kesan atau keputusan yang dihasilkan tidak diketahui atau tersembunyi.

Dari sudut perniagaan : bersetuju untuk melakukan sesuatu secara membuta tuli tanpa pengetahuan yang mencukupi atau mengambil risiko dengan melakukan sesuatu tanpa mengetahui dengan tepat apaakah hasil yang akan diperolehi kelak.

Daripada Ibnu Taymiyyah:

“Ketidakpastian  dalam kontrak insurans berlaku apabila satu pihak mendapat apa yang dikehendaki tetapi pihak yang satu lagi tidak mendapat haknya”.


ii) Faedah/Bunga (Riba)

Maksudnya:

Secara literal - menaikkan atau tambahan kepada sesuatu.

Islam melarang pinjaman wang bagi mendapatkan keuntungan kerana ia akan menyusahkan peminjam dan pada masa yang samaa ia akan menjadikan pemberi pinjaman sebagai seorang yang perengus dan dibenci ramai.

Dari Surah Al-Imran:130 ada menyatakan,

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan riba sehingga berlipat ganda banyaknya. Hendaklah kamu takut kepada Allah supaya kamu beroleh kejayaan”.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Jabir b. Abdullah r.a:


“Rasulullah SAW melaknat orang yang memakan riba, orang yang member makan dengan riba, dan jurutulis transaksi riba.”